MODEL TEAM GAMES TOURNAMENT (TGT) SEBAGAI SOLUSI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA SD

  • Rini Endah Sugiharti Universitas Islam “45 Bekasi
  • Arrahim Arrahim Universitas Islam “45 Bekasi
  • Melina Herlita Universitas Islam “45 Bekasi
Keywords: Team Games Tournament (TGT) Model, Learning Outcomes, Social Science

Abstract

Abstract:

 Social Sciences (IPS) is a science designed to develop knowledge of values, attitudes, and understanding of subject matter so that students can participate in everyday life. This study aims to improve student learning outcomes in the subject of Social Sciences (IPS) in elementary schools. This study used a qualitative approach and the data analysis process emphasized the conclusion of comparative literature reviews from several scientific journals. The results of this study indicate that applying the Team Games Tournament (TGT) learning model can improve student learning outcomes in social studies subjects in the cognitive domains C1 (Knowledge), C2 (Understanding), C3 (Application), C4 (Analysis), C5 (Synthesis ), and C6 (Evaluation). In addition, the Team Games Tournament (TGT) learning model can involve all students to develop active and creative learning activities and can foster a sense of responsibility and cooperation towards one another. Thus it can be concluded that the Team Games Tournament (TGT) learning model can be used as a solution to improve student learning outcomes in social studies subjects in elementary schools.

 

Abstrak:

Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) merupakan sebuah ilmu yang dirancang untuk mengembangkan pengetahuan nilai, sikap, dan pemahaman pada materi pelajaran sehingga siswa dapat berperan serta dalam kehidupan sehari-hari. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada maat pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) di sekolah dasar. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan proses analisis data lebih menekankan pada penyimpulan perbandingan tinjauan pustaka dari beberapa jurnal ilmiah. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa dengan menerapkan model pembelajaran Team Games Tournament (TGT) dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS dalam ranah kognitif C1 (Pengetahuan), C2 (Pemahaman), C3 (Penerapan), C4 (Analisis), C5 (Sintesis), dan C6 (Evaluasi). Selain itu, model pembelajaran Team Games Tournament (TGT) dapat melibatkan seluruh siswa untuk mengembangkan kegiatan pembelajaran secara aktif dan kreatif serta dapat menumbuhkan rasa tanggung jawab dan kerja sama terhadap satu sama lain. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran Team Games Tournament (TGT) dapat dijadikan sebagai solusi untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di sekolah dasar.

Published
2020-11-08